maandag 17 december 2012

Minderen


Ik woon in een klein huisje met 3 katten en mijn lief. We hebben het voor elkaar gekregen om alle ruimtes vol te zetten met spullen. Spullen die we nodig hebben, maar ook veel spullen die we nooit gebruiken.
Hebben wij deze spullen wel nodig, waarom heb ik ze nog als ze geen functie meer vervullen?

Ik zag op tv een fragment van een boeddhistische dame die leefde in de natuur en geen bezittingen had maar toch gelukkig was (of juist daarom..). Een goede vriendin vroeg toen of ik dat ook wel zou willen, geen bezittingen en wonen in een struik. Ik antwoordde dat mij dat het hoogst haalbare lijkt. Leven zonder je druk te maken over wat je hebt en gelukkig te zijn met niks.
Toch denk ik dat mij dat nooit gaat lukken, spullen maken mij ook wie ik ben. Mijn inrichting zegt ook wat over mijn persoonlijkheid; rommelig maar toch heel goed bij elkaar gezocht.

Door De Groene Meisjes (http://www.degroenemeisjes.nl/less-is-more) werd ik weer aan het denken gezet.
Waarom verzamel ik al deze spullen om mij heen, waarom kan ik geen afstand doen van al die kleine troepjes?

Gepinde afbeelding
Afbeelding: pinterest.com

Hoog tijd om alles eens goed uit te zoeken. Mijn kledingkast  uitmesten en een nieuw doel vinden voor kleding die nog goed is. Boeken die toch niet aan ons besteed zijn, kaarsen houders, oud servies, schoenen.. Kortom, alles. Alles waarvan ik nu zeg dat het van mij is en maakt wie ik ben. Al deze spullen kunnen een nieuwe bestemming krijgen. Een opgeruimd huis, een opgeruimd hoofd.

Tijd om te gaan minderen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten