maandag 24 december 2012

Kerstpakket en consuminderen


Dit jaar kon ik via een website mijn kerstpakket uitzoeken. Er werd ons een x aantal punten gegeven welke we konden uitgeven in een online shop. Cadeau's van pannen en verwensets tot jojo's en spelletjes. Reuze doeltreffend natuurlijk maar toch miste ik het ouderwetse pakket. Dat pakket waarvan  80% onbruikbaar zal zijn en eeuwig in een hoekje zou staan verstoffen maar wat in eerste instantie heel leuk en bruikbaar lijkt.

En tóch roept mijn materialistische hart juist om dát pakket. Voorzichtig de gesnipperde papiervulling weghalen en ontdekken waar de organisatie dit jaar zijn blijk van waardering mee wilt geven. Middelmatige wijn, oudbakken crackertjes, paté en als je geluk hebt vind je er ook nog kaarsen in. Zucht..
Nu moest ik zelf cadeau's uitzoeken óf  de punten doneren aan een goed doel.

Met het oog op consuminderen had ik de punten moeten doneren aan een goed doel, of cadeau's uit moeten zoeken voor een ander. Toch heb ik dit niet gedaan. Ik heb cadeau's uitgezocht waar niet alleen ík wat aan heb, maar waar ik ook mijn omgeving een plezier mee doe: een chefmes (ik kook graag voor anderen), 2 spelletjes (met vrienden tot diep in de nacht aan de eettafel spelen), een boekje met tips voor duurzaam leven (spreekt voor zich) en 4 jojo's (deze jojo's gaan naar kinderen in Mauritanië die niet goed mee kunnen komen op school). Tóch een kerstpakket maar dit keer een die volledig aangepast is naar mijn smaak en wensen. Én de cadeau's zullen niet in een hoekje verdwijnen.

  
''A Purrrfect Christmas!''
Bron:
kimhaskins.co.uk

Ik wens iedereen hele fijne dagen en een gelukkig en mooi 2013 waarin iedereen wat meer aan elkaar en aan de wereld zal denken!

2 opmerkingen: